Da jeg begyndte som journalist på Børsen i 1995, havde jeg ingen anelse om, hvordan avisens økonomi hang sammen. Jeg skrev artikler om dansk økonomi og erhvervslivet, men ironisk nok havde jeg ingen forståelse for, at det var abonnementsindtægter og annoncesalg, der betalte min og de andre journalisters løn.
De seneste 15 års tid har jeg været direktør i et medieselskab, først Børsen og siden Berlingske Media, og min respekt for de mennesker, der tjener penge til at drive frie medier, er vokset år for år. Der er ingen, der går på arbejde i medieindustrien for at blive rige. Hvis jeg skal give lidt karriereråd, så vil jeg foreslå en uddannelse som ingeniør, økonom eller noget i den retning, hvis man vil øge sin chance for økonomisk gevinst. Journalister tjener en fornuftig løn, men der er andre, der tjener mere.
Alle os, der arbejder i pressens tjeneste, går på arbejde for at sikre, at der findes frie medier, som kan udfylde deres rolle professionelt. Vi er en del af fundamentet for et velfungerende demokrati. Opgaven for et mediehus, som Berlingske Media, er at tjene penge til lønninger, husleje, computere og fremtidige investeringer, som især er i teknologi og nye kompetencer. Men det vigtigste er, at en sund økonomi er nøglen til at sikre vores uafhængighed. Uden orden i økonomien, er der ingen fri presse.
Derfor er jeg glad for at fortælle, at Berlingske Media for syvende år i træk har leveret et sundt årsregnskab. Vi har offentliggjort en regnskabsmeddelelse tidligere i dag, som fortæller nøgletallene for 2024, og den viser, at vores mediehus kom styrket ud af 2024. Driftsresultatet for mediehuset blev forbedret til 61,6 millioner kroner i 2024 sammenlignet med 56,2 millioner kroner året før, hvilket er 9,6 procent i den positive retning. Den samlede omsætning var 620,8 millioner kroner sammenlignet med 635,1 millioner kroner i 2023, hvilket er et mindre fald på 2,3 procent.
Tallene i regnskabsmeddelelsen dækker selskabet Berlingske Media A/S, som driver medietitlerne Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor. Vi offentliggør ikke tallene for de enkelte medier i koncernen. Men jeg kan afsløre, at annoncemarkedet stadig er udfordret, og det lægger pres på B.T. og Euroinvestor, som er gratismedier uden abonnement. Der er ingen tvivl om, at tech-giganterne, især Google og Meta, æder en større og større del af annoncemarkedet.
I 2024 havde Berlingske Media en annonceomsætning på 195,5 millioner kroner, hvilket er 8-9 procent lavere end året før. Lad mig dvæle lidt ved B.T., som har vendt en krise til succes på trods af et vanskeligt annoncemarked. Nogen kan måske huske, at jeg for et år siden fortalte, at økonomien var dårlig for netop B.T. Vi måtte desværre sige farvel til dygtige medarbejdere, og redaktionen måtte omstille sig. Men vi lykkedes med at få B.T. tilbage på sporet: 2024 blev bedre end 2023, og vi kan allerede se, at 2025 tegner endnu bedre.
Heldigvis går det fremad for abonnementsindtægterne, hvor omsætningen steg fra 411 millioner kroner i 2023 til 415 millioner kroner sidste år. Det er gode takter for både Berlingske og Weekendavisen, hvor antallet af digitale abonnenter vokser.
I grafikken nedenfor kan du se nøgletallene for de seneste fem år, som viser, at Berlingske Media leverer stabile driftsresultater (EBITDA) år efter år. Nogen undrer sig måske over, at omsætningen steg fra 2021 til 2022, hvorefter den faldt igen året efter. Forklaringen er, at Berlingske Media købte de resterende 30 procent af aktierne i B.T. i 2022, som gav et hop opad. Fra 2023 blev avisen lukket, fordi omkostningerne var højere end indtægterne, mens B.T. fortsatte som Danmarks bedste og største tabloidmedie.
Hvis der er medarbejdere i Berlingske Media, som læser med i dette nyhedsbrev, vil jeg gerne sende en stor ros. Vi er lykkedes med at omstille mediehuset fra en kriseramt avisforretning til en digital medievirksomhed, der har succes i alle sine markeder. Berlingske er det ubetinget største digitale kvalitetsmedie i Danmark, Weekendavisen har formået at få avisens ånd med over i mobilsitet, B.T. er det tabloidmedie, der har fleste brugere i Danmark, og Euroinvestor er ubetinget landets mest populære finansmedie. Tallene er tilgængelige i Dansk Online Index, hvis nogen er interesseret.
Vi glæder os over, at danskernes appetit på frie medier er større end nogensinde. På trods af konkurrencen fra sociale medier, streaming og andre tilbud, er der et voksende marked for nyheder. Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor er klar til at levere troværdigt indhold, og vi har bygget en digital forretning, som kan sikre, at der er penge til at sikre vores frihed.
Den amerikanske præsident Donald Trump præger nyhedsbilledet med sine udfald om told, Grønland, krigen i Ukraine og en række andre emner. Jeg vil naturligvis anbefale Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, hvis du vil følge med. Af amerikanske medier, vil jeg anbefale: