15. December 2021
KONTAKT
Dorthe Bjerregaard-Knudsen, COO, JP/Politikens Hus +45 27 28 37 68 Morten Villberg, administrerende direktør, DAO + 45 41 93 08 30 Michael Bjerregaard, CFO, Berlingske Media +45 21 72 42 08
Konkurrencerådet har i dag, onsdag givet grønt lys til, at JP/Politikens Hus i samarbejde med Jysk Fynske Medier og Berlingske Media må sammenlægge distributionsselskaberne Dansk Avis Omdeling (DAO) og Bladkompagniet. Dermed skabes det største rent danskejede distributionsselskab. ”Vi er glade for, at vi nu får mulighed for at skabe en stærk, danskejet distributør, som gør os endnu bedre i stand til at tage konkurrencen op med de store, internationale aktører og dermed sikre danskernes mulighed for effektiv levering af aviser, pakker og post helt hjem til døren – 365 dage om året ”, siger COO i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard-Knudsen, som bliver bestyrelsesformand i det sammenlagte selskab. DAO var tidligere ejet i fællesskab af Jysk Fynske Medier og JP/Politikens Hus, mens Bladkompagniet var ejet af Berlingske Media og JP/Politikens Hus. Det nye, sammenlagte selskab får en årlig omsætning på omkring 1,5 mia. kr. JP/Politikens Hus vil eje 51 pct. af selskabet, mens Jysk Fynske Medier får en ejerandel på 32 pct. og Berlingske Media en andel på 17 pct.
Begge selskaber og varemærker vil blive videreført med DAO som moderselskab i den sammenlagte virksomhed. DAO, som allerede i dag er en af de førende aktører på pakkemarkedet, vil især fokusere på udviklingen af sine landsdækkende pakkeservices, mens Bladkompagniet vil huse aktiviteterne indenfor landsdækkende magasin- og brevomdeling.
Morten Villberg, der i dag er direktør for DAO, bliver administrerende direktør i det nye, sammenlagte selskab. Derudover vil selskabets ledelse bestå af viceadministrerende direktør, Janus Mark Erwolter, driftsdirektør vest, Henning Stenfeldt Riddersholm og økonomidirektør Michael Lauritz Møhl.
”Vi ser meget frem til at komme i gang med at realisere mulighederne i sammenlægningen. Ambitionen er helt klar. Vi skal udvikle et endnu mere konkurrencedygtigt alternativ til de andre aktører på distributionsmarkedet ved at forene det bedste fra Bladkompagniet og DAO – og dermed øge udviklingshastigheden samt styrke kvalitetsoplevelsen”, siger Morten Villberg.
Jesper Nielsen, som siden maj 2016 har været administrerende direktør i Bladkompagniet, fratræder i forbindelse med sammenlægningen.