Amedia sætter ny ledelse

11. February 2025

Kontakt

Frank Gander, strategisk rådgiver for Anders Opdahl og Anders Krab-Johansen Telefon: (+47) 92 26 17 11 Mail: frank.gander@amedia.no Marte Ingul, koncerndirektør for public affairs Telefon: (+47) 99 54 12 38 Mail: marte.ingul@amedia.no

Amedia sætter ny ledelse-img

Amedia ændrer koncernledelsen for at styrke sin position som førende nordisk mediekoncern.

Den nye ledelsesmodel er udformet til at imødekomme kravene i et hastigt foranderligt medielandskab, præget af skarp global konkurrence og gennemgribende digitale skift. Modellen afspejler også, at Amedia nu er stærkt repræsenteret i hele Skandinavien.

– Amedia er på få år gået fra at være Norges største udgiver af redaktørstyrede medier til at blive en førende mediekoncern i Norden. Med vores tilstedeværelse i Norge, Sverige og Danmark har denne vækst skabt behov for en ny, mere integreret ledelsesstruktur. Derfor gennemføres disse organisatoriske ændringer nu, i tråd med vores strategi “Stærkere sammen”, som vi løbende har leveret på siden 2021, siger koncernchef Anders Opdahl og tilføjer:

– Organiseringen sikrer eksplicit og tættere kontakt til vores aviser. Formålet er at levere endnu skarpere på vores mission, som er at sikre et levende demokrati med uafhængig journalistik i alle de samfund, hvor vores aviser er repræsenteret.

Styrker Amedias kommercielle virksomhed

For at sikre en fortsat stærk udvikling af koncernens kommercielle virksomhed samles den norske forretning inden for annonce og abonnement nu i én samlet linje. Det sker under ledelse af Gisle Torheim, i rollen som Chief Financial Officer og Chief Operating Officer (CFO/COO).

– At sikre en fortsat god udvikling i vores to vigtige forretningsområder, annonce og abonnement, er helt afgørende for at skabe stærk digital vækst og dermed en bæredygtig finansiering af den vigtige journalistik fra vores mediehuse, siger Torheim, der nu har det overordnede ansvar for områderne finans, strategi, kommerciel drift og tryk. Han understreger, at Amedia allerede har haft stor succes på disse forretningsområder de seneste år, men at potentialet er endnu større, og derfor gennemføres denne organisatoriske ændring.

– Sammen med direktør for Amedia Annonce, Hilde Norddal, og direktør for Amedia Abonnement, Gustaf Eriksson, skaber vi en endnu stærkere kommerciel motor, der skal løfte Amedia videre som medieselskab. Jeg ser virkelig frem til at bidrage til dette sammen med dem og deres dygtige medarbejdere, siger Torheim.

Samler kræfterne om indhold, produkt og teknologi

Mandag den 10. februar blev det kendt, at Alexandra Beverfjord tiltræder rollen som Chief Product Officer (CPO) med et koncernovergribende ansvar for indhold, data og teknologi.

– Markus Rask Jensen, med ansvar for nyheds- og indholdsudvikling, og Håvard Solheim, med ansvar for data og teknologi, vil rapportere til Alexandra Beverfjord, når hun er på plads. Sammen vil disse tre udgøre Nordens suverænt stærkeste team inden for indhold, produkt og teknologi, siger Opdahl.

Krab-Johansen træder ind i koncernledelsen

Købet af Berlingske Media markerer et vigtigt skridt i Amedias strategi “Stærkere sammen”.

– Med vores ejerskab af det førende danske mediehus, der driver de stærke avistitler Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, sammen med vores helt unikke portefølje af over 100 avistitler i Norge og som medejer af 65 avistitler i Sverige, står Amedia nu i en helt særlig position til at dele ekspertise og drive innovation inden for digital avisudvikling i verdensklasse. Som en naturlig konsekvens af dette træder også koncernchef i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, ind i koncernledelsen med ansvar for vores danske virksomhed, siger Opdahl.

Opdahl understreger, at den nye ledelsesmodel skal styrke samarbejdet mellem Amedias forskellige virksomheder, samtidig med at den sikrer den publicistiske uafhængighed for koncernens aviser.

– Vi har på kort tid fået et tæt samarbejde mellem Berlingske Media og vores ejere, Amedia. At dette nu formaliseres med en ny nordisk struktur i koncernledelsen, er jeg overbevist om både er godt og spændende for Berlingske Medias publikationer og det danske mediemarked, siger Anders Krab-Johansen.

Udvidet ledelsesgruppe

Ud over Amedias nye koncernledelse etableres en udvidet ledelsesgruppe for at sikre et solidt fundament og fremdrift i arbejdet med Amedias strategiske prioriteter. Her vil blandt andre direktør for Amedia Annonce, Hilde Norddal, direktør for Amedia Abonnement, Gustaf Eriksson, direktør for data og teknologi, Håvard Solheim, og nyhedsdirektør Markus Rask Jensen deltage.

Efter ændringen består Amedias koncernledelse af:

  • Anders Opdahl, CEO (koncernchef)
  • Gisle Torheim, CFO og COO (finans, strategi og kommerciel drift)
  • Alexandra Beverfjord, CPO (indhold, produkt og teknologi)
  • Morten Nilsen, EVP News Media (nyhedsmedier, Norge)
  • Anders Krab-Johansen, EVP News Media (nyhedsmedier, Danmark)
  • Ingrid Skogrand, EVP News Media (nyhedsmedier, Norge)
  • Marte Ingul, EVP Public Affairs and Communications (samfund og kommunikation)
  • Petter Høiseth, Chief of Staff (stab)

Flere pressemeddelser

Slide 1 of 29
Slide 1 of 29